Yin Yoga Boost - Melting Heart

 

Velkommen til den 4. stilling – Du er over halvvejs i gennem ugen allerede!

I dag skal vi lave en dejlig øvelse med et fantastisk navn – melting heart. Vi skal nemlig smelte hjertet ned mod måtten. Det er en super øvelse for alle os, der til dagligt sidder meget ved en computer.

Det er en stilling, der dels giver et rigtigt godt stræk for skulderne til os kontormus og dels giver en bagudbøjning i ryggen, som jo også modarbejder den daglige siddestilling.

Melting heart

 

::  Sådan gør du ::

Du stiller dig med udgangspunkt på alle 4. Før så dine hænder/arme frem, så din krop bliver lang. Benene forbliver bøjet i ca 90gr vinkel. Gå nu hænderne så langt frem, at du kan lade brystet synke ned mod måtten – smelte hjertet ned mod måtten.

Afstanden mellem hænderne er ca skulderbredde eller bredere, hvis dine skuldre har behov for det. Hvis du har rigtig mange spændinger i skuldrene kan det være meget intens eller næsten uudholdeligt. Bøj /fold i stedet armene og læg en hånd på hver albue og støt på albuerne.

Et helt alternativ til denne stilling – det kan være hvis du har problemer med knæene eller skuldrene er helt spændt op. Stil dig på gulvet foran et bord, stoleryg eller vindueskarm. Højden skal gerne være ca hoftehøjde. Bøj nu overkroppen mod bordet så kroppen er omtrent 90gr og hvil hænder/arme på bordet. Du får nu et meget blidere stræk af skuldrene og hele ryggen. Pas på ikke at overstrække dine knæ, men lade dem være bløde. Det er ikke et stræk af benene.

Når du har holdt stillingen i 3-5 min, så kommer du langsomt ud af den igen. Det kan være rart at trække enden helt tilbage mod hælene og hvile lidt i barnets stilling ellers kom ned på maven og ligge og hvil her i minimum et par minutter.

God fornøjelse <3