Førstehjælpen du altid har lige ved hånden

Date

Når du træder ind på måtten efter dagens arbejde, stress og jag, kan det godt være meget svært at finde ro. Alle mulige tanker farer rundt i hovedet. Huskede jeg nu det og det, jeg skal også lige have styr på det der og hvad med aftensmaden?

Prøv langsomt at finde ro ved hjælp af vejrtrækningen. Fokuser på det helt simple at trække vejret roligt og dybt ind, gerne gennem næsen – og ånd langsomt ud igen. Ikke andet, kun din vejrtrækning ind og ud. Mærk hvordan det mærkes i næseborene, fordeler sig i kroppen. Når tankerne driver væk til dagens to do liste igen – for det gør de før eller siden – så bring blidt dit fokus tilbage på vejrtrækningen igen.

Brug din vejrtrækning hele klassen igennem, brug det til fokus, brug det til at slippe spændinger, brug det til at finde ro – ro i dig selv.

Grunden til, at vejrtrækningen helst skal være gennem næsen er, at luften inde i næsen, bagtil, bliver beriget med nitrooxid. Dermed bliver den luft du ånder ind yderligere beriget med ilt.

Denne øvelse kan du nemt, med lidt øvelse, tage med videre i din hverdag. Hvis tingene spidser lidt til, så prøv blidt at fokusere på dit åndedræt bare et øjeblik. Nogle gange ”glemmer” vi næsten helt at trække vejret, når der er travlt. Så kan et par vejrtrækninger med fuldt fokus gøre en stor forskel.

Træk vejret

 

Sidste nye
blogindlæg

Jeg holder ferie uge 29-31

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk