Præstation

 

Når jeg er i skoven, så ser jeg mange, der er ude for at løbe eller cykle. Nogle tager det ganske roligt, andre er virkeligt presset og atter andre er mere konkurrenceorienteret.

Planlægning

Jeg tænker tit på alle de timer, jeg selv har løbet skoven tyndt igennem mange år. Altid med et meget klart mål for dagens træning, både mht tid og intensitet. Det hele var meget nøje planlagt. Alt var i skema. Stod det i min træningsplan, så blev det også gennemført. Der var ikke noget der var tilfældigt. Lige som resten af døgnet, ugen, måneden, året …… der også var ret så planlagt.

 

Der skulle i hvert fald en rigtig god grund til ikke at følge planen. Jeg lyttede måske ikke helt så meget til min krop. Hvis det stod i planen, så var det sådan det var. Man har vel altid lidt ondt et eller andet sted. Det er hårdt at være eliteløber. Det koster lidt her og der at nå sine mål.

 

Det var en del af gamet. En vej til at nå mine mål.

Ellers havde jeg ikke kunnet præstere til de konkurrencer, jeg ønskede …. og det gjorde jeg….

 

 

Målrettet

Jeg nåede langt på denne måde. Jeg blev verdensmester. Ikke bare i planlægning, men faktisk sådan rigtig verdensmester. Stå øverst på skamlen med Dannebrog og guldmedalje om halsen.

Det krævede benhårdt arbejde og altid benhård prioritering.

 

 

 

Men det koster også at være så fokuseret. Der er mange ting, jeg har sagt pænt nej tak til. Fødselsdage, familiekomsammen, fester, firmaarrangementer og meget andet.

 

Det slider også på kroppen og psyken at køre så benhårdt. Hele tiden at optimere, præstere og konkurrere. Det koster i længden ikke at lytte til sin krop. Jeg havde en mega høj smertetærskel og det skulle være virkeligt skidt før jeg lyttede til min krop og sprang over noget.

Kroppen sladrer

Jeg har virkeligt lært min egen krop at kende. Lært hvad en krop kan og hvad den ikke kan. Måske også derfor jeg er ydmyg og nysgerrig, når jeg nu vælger at fokusere på kroppen. Både når man presser den til at præstere. Men også når man hjælper den på vej til at hele selv.

 

Jeg har jo prøvet det på egen krop. Både at presse mig selv max og præstere, men også at gå over stregen og falde dybt ned hvor kroppen sagde fra af stress. Finde vej tilbage, hjælpe kroppen på vej.

Jeg vil ønske, at jeg selv havde anvendt både mere kropsbehandling og yoga allerede da jeg var aktiv. Det kunne virkelig have rykket mig.

Men for mig var der ikke plads til det. Det tog tid væk fra den tid jeg ellers kunne træne. Jeg havde ikke indset, at det faktisk kunne hjælpe mig til at præstere bedre. Til at have meget mere overskud til det, jeg gerne ville. At kroppen kunne være mere på toppen, så jeg faktisk kunne holde til at presse mig selv og præstere endnu bedre.

 

Mit bedste råd

Så hvis jeg skal give det bedste råd videre, jeg kan, der hvor jeg er nu – til dig der gerne vil præstere

– Sørg for at vedligeholde din krop –

Ikke blot med ernæring og hvile/søvn. Men også sørg for at få arbejdet trætte og ømme muskler igennem. Få stivheden ud af kroppen. Hjælp din krop til at restituere og præstere endnu bedre. Så du kan arbejde med energi og overskud.