Pyha, der blev da lige lidt hot i det der soveværelse…

Date

hot body mind balance sleep sov godt kropsterapi

Pyha, der blev da lige lidt hot i det der soveværelse…

Det eneste ”lummert” der er i den overskrift er, at det virkelig kan være svært at sove, hvis temperaturen i soveværelset er blevet for høj.

-og det kan den jo let blive, med det sommervejr vi har lige nu.

Det har du muligvis allerede opdaget.

Så her får du et par tips fra mig til at skabe en bedre søvn.

Skab en behagelig temperatur i dit soveværelse

Det kan nemlig let være temperaturen, der spolerer din nattesøvn.

Det kan være lige galt, om du ligger og sveder eller fryser.

Lige nu er det måske mest varmen, der udfordrer. Men har du eksempelvis mulighed for aircondition (f.eks. på ferien), så kan der jo faktisk sagtens blive for koldt eller det trækker fra et åbent vindue eller dør.

 

Her er nogle af de parametre, du kan justere på:

  • Luft godt ud inden sengetid.
  • Et kølende bad
  • Luk evt for sollyset (og varmen) ved at rulle gardinet for og lukke af i løbet af dagen.
  • Tykkelsen af dynen og sommer- og vinterdyne. Skift evt. dynen ud med et lagen i stedet. Det giver ikke helt den samme ”tyngde-effekt”, men det kan være det værd i forhold til at ligge og svede.
  • Sæt varmen / aircondition på en tilpas temperatur – de fleste har brug for omkring 16-18 gr for en god søvn.
  • Sov med vindue / dør åben, hvis det er bedst for dig.
  • Tilpas det du sover i.

 

Det kan også godt være, at du faktisk er opmærksom på netop det med temperaturen.

Men så kan det være, at vejret skifter i en periode og du ikke lige får justeret?

Som da vi pludselig gik fra 5 til 20 grader på en dag.

Så det er egentlig en løbende tilpasning af temperaturen, der giver resultater.

Gør det der skal til – for at temperaturen passer til dig.

Fun facts omkring søvn

Vidste du i øvrigt,

  • at kvinder har brug for ca. 1 times søvn mere end mænd?
  • At mænd er tilbøjelige til at sove i højre side af sengen?
  • Mange timer uden søvn har samme effekt på din krop som alkohol? Så lad bilen stå, hvis du er i søvnunderskud!

 

Kærlig hilsen

Mette

Body Mind Balance

Har du prøvet SOV GODT MEDITATIONEN?

Den hjælper med at slukke for tankemylder og sove godt.

Har du brug for yderligere hjælp, så findes der virkelig meget hjælp i SOV GODT pakken. Der er mange forskellige problematikker i at sove dårligt – det får du hjælp til i pakken. Der er mange forskellige vinkler. 

Sidste nye
blogindlæg